Anetta Eilander

Coördinator van Budgetmaatjes Capelle

‘We hebben nieuwe oplossingen
die we ook na de crisis kunnen gebruiken’

‘Door de coronacrisis kwamen we voor een aantal uitdagingen te staan, want je kunt fysiek nu eenmaal beter hulp verlenen dan online. Als je bij de hulpvragers thuis komt voor een intakegesprek, dan kun je beter aflezen in welke situatie iemand zit en hoe groot het probleem precies is. Als het in huis een grote rommel is, dan kun je wel beoordelen dat de administratie waarschijnlijk ook niet op orde is. Maar, als iemand zegt dat ze alleen een paar ongeopende enveloppen heeft, dan kun je vanaf het beeldscherm niet zien dat er in werkelijkheid vier big shoppers vol ongelezen post staan, bij wijze van spreken.’

‘Veel dingen kunnen gelukkig wel online. Coachen of aanmoedigen om iets te doen, dat gaat prima via videobellen. We houden nu ook onze intervisie online en het voordeel daarvan is dat niemand hoeft te reizen. Vooral ’s avonds in de winter kan dat voor veel vrijwilligers prettig zijn. Er is ook veel tijdswinst door het werken op afstand. Een nieuwe vrijwilliger gaf dit zelfs aan als reden om zich aan te melden als Budgetmaatje. Omdat hij niet meer naar kantoor hoefde, hield hij elke dag twee uur over aan reistijd en dat kon hij dus nuttig inzetten.’

‘Ik ben echt trots op onze vrijwilligers. Het is zo mooi om te zien hoe iedereen zich blijft inzetten en gedreven is om mensen te helpen. We hadden bijvoorbeeld een vrijwilliger van 70-plus die vastberaden was om huisbezoek te blijven doen. Die moesten we echt op het hart drukken om dit niet te doen, want hij viel binnen de risicogroep.’

‘We worden ook creatiever. Zo hebben we natuurlijk veel met papierwerk te maken en het is toch een stuk lastiger praten als je dat niet kunt zien. Toen zijn vrijwilligers er foto’s van gaan maken om er zo via Whatsapp over te kunnen communiceren.’

‘Af en toe vindt er nog wel een huisbezoek plaats, als dat voor beide partijen mogelijk is en natuurlijk op anderhalve meter afstand. Soms blijft een vrijwilliger even in de hal staan voor overleg. Als iemand echt niet fysiek wil afspreken, dan koppelen we daar een Budgetmaatje aan dat goed overweg kan met videobellen. We hebben een mooie, gemêleerde groep vrijwilligers, van jong tot oud, zodat we altijd wel iemand vinden die goed bij een hulpvrager past. Want dat is heel belangrijk.’

‘Al met al kijkt iedereen naar wat mogelijk is. Ook in een crisis hoef je niet stil te zitten. Als je creatief en flexibel bent, kun je verder kijken dan de kaders. We hebben nieuwe oplossingen bedacht die we ook na de crisis nog kunnen gebruiken.’

 

Tekst: Frances Gallimore – https://schrijvenenspelen.nl/