Jane Martie-Chatlein

Coördinator van de Energiebank Rotterdam

‘We zijn veel sneller bereikbaar
en een stuk flexibeler’

‘Ik weet nog goed dat een collega voor het eerst een training via Zoom moest geven. Hij vond het helemaal niks en was bang dat het hem niet zou lukken. En dan moet je je voorstellen, hij is normaal echt de expert die zelfverzekerd voor de groep staat en alles op orde heeft. En nu zat hij voor zijn beeldscherm met haperend geluid en een computer die niet wilde meewerken.’

‘Ik zei tegen hem: “Kom, we gaan het samen doen. Ik ben je assistent en help je met de techniek en het delen van je scherm en dat soort dingen.” Zo ging het langzaam steeds beter. Hij vindt fysiek lesgeven nog steeds prettiger, maar hij accepteert dat het niet anders kan en zit niet bij de pakken neer.’

‘Dat zie je ook terug bij de energiecoaches, zij zijn gewend om fysiek op huisbezoek te gaan en samen met de huis-houdens een rondje door het huis te lopen. Ze kijken hoe de energie wordt verbruikt, hoe er wordt gekookt of hoe iemand zijn huis verwarmt en op basis van die analyse geven ze tips en maken ze iemand bewust van wat hij of zij kan doen om minder energie te gebruiken.’

‘Fysiek bezoek blijft het meest optimaal, maar we zijn toch gaan kijken naar hoe we het maximale uit online contact konden halen. We hebben met elkaar geoefend in hoe je online kunt coachen. Hoe kan iemand bijvoorbeeld zelf met zijn telefoon een rondje door het huis lopen? Sommige vrijwilligers vonden het een hele stap en waren terughoudend, maar we hebben het geprobeerd en samen hebben we onze angsten overwonnen.’

‘Je realiseert je dat we veel vanzelfsprekend vonden. Vroeger liep je op kantoor makkelijk naar elkaar toe met vragen, maar dat kan niet meer. Je moet gestructureerd werken. We hebben daarom veel vaker overleg met elkaar. Vroeger was een keer per maand voldoende, maar nu spreken we zeker een keer per week online af. En het bijzondere is, dat we daardoor veel meer van elkaar op de hoogte zijn want we zien alle collega’s nu veel vaker. Je kunt daarnaast ook veel makkelijker van de ene afspraak naar de volgende. Als wij om tien voor twee een meeting beëindigen, kan ik om twee uur weer een volgende afspraak in, bij wijze van.’

‘We kunnen nu ook meer trainingen aan nieuwe energie-coaches geven. Voorheen moest je een ruimte huren en wachten tot de groep groot genoeg was om door te gaan. Je hebt tenslotte toch kosten. Maar nu kunnen we een training met twee personen ook door laten gaan. Al met al zijn we door corona en het online werken veel sneller bereikbaar en een stuk flexibeler.’


Tekst: Frances Gallimore – https://schrijvenenspelen.nl/