Stel je voor, je bent wat ouder, inmiddels alleenstaand, je hebt weinig contacten in de buurt, familie woont ver weg en is een beetje oud geworden. En stel je bent een beetje aarzelend om zomaar de deur uit te gaan, maar je zou wel eens een wandeling willen maken, gewoon in de buurt, of nog iets verder. Zou er iemand zijn die met je mee wil? En dan over een week of wat nog eens?
Of je hebt pas een nieuwe woning betrokken, je bent kleiner gaan wonen. Het meeste staat inmiddels op zijn plek, behalve een paar lampen voor aan het plafond en tegen de wand. De kinderen hebben bij de verhuizing al zo fijn geholpen, maar ze wonen bepaald niet om de hoek. Verder heb je geen mensen om je heen die even kunnen helpen. Hoe lang blijven die lampen in de kast liggen? Of zou er iemand zijn die dit even kan fixen?
Nog een ander geval. Een kerkelijke gemeente ergens in een dorp, een wijk. Mooie gemeente, er wordt lekker gezongen. Maar af en toe bekruipt de leden de twijfel: weet de buurt wel dat we bestaan? Zouden we wat voor de mensen om ons heen kunnen betekenen? En hoe regel je zoiets?
Mensen bij elkaar brengen
Elisabeth van der Ham is coördinator van HipHelpt Rotterdam-Capelle bij Samen 010. Zij legt uit dat deze drie gevallen mooie voorbeelden zijn van hoe Hip(Hulp in Praktijk)Helpt mensen en instellingen bij elkaar kan brengen. HipHelpt is een landelijke Vereniging met lokale helpdesks en vrijwilligers die mensen met heel concrete verzoeken om hulp kunnen helpen. Kerkelijke gemeenten zijn daartoe het platform, zij leveren de hulpbieders. Als ergens in een plaats drie kerken samen willen werken om zo’n HipHelpt-helpdesk op te richten, dan kan de landelijke vereniging helpen om een netwerk op te bouwen.
Concreet en liefst eenmalig
De ‘klanten’ zijn over het algemeen mensen die geen uitgebreid netwerk bij de hand hebben en ook niet ruim in hun financiële middelen zitten. Hoe moet je je leven hernemen na bijvoorbeeld een verblijf in een ziekenhuis? Of als je de gewone dingen van elke dag in je huis niet meer zomaar kunt regelen? De hulpvraag moet concreet zijn en bij voorkeur eenmalig. De mensen van HipHelpt, de ‘helpdeskmedewerkers’ of ‘matchmakers’ doen hun werk over het algemeen thuis. Ze zijn bereikbaar per telefoon en per mail. Zij zoeken de hulpbieders in hun netwerk. Voor de hulpvraag wordt een match gezocht, en weer is er iemand geholpen. Het motto van HipHelpt luidt: ‘niemand kan iedereen helpen, iedereen kan iemand helpen’.
Intake
Bij de ‘intake’ van de hulpvragers wordt trouwens wel onderzocht of er misschien niet toch in het eigen netwerk iemand zou kunnen zijn die kan helpen. De vrijwilligers van HipHelpt hebben vaak ook een gewone baan, of zijn na hun pensioen ook met andere dingen bezig.
De hulpvraag moet van zo’n karakter zijn dat die in een dagdeel kan worden ingevuld. Dus als iemand zijn hele huis nieuw behangen wil hebben, moet hij toch elders gaan zoeken. De matchmakers zorgen er ook voor dat de hulpbieders hun grenzen kunnen bewaken. Zo geeft het werk dat ze doen de grootste genoegdoening, aan hulpvrager en hulpbieder. In 2022 waren er 300 hulpvragen in 010.
Hoe komt HipHelpt aan zijn helpers? De werving gaat vooral binnen de kerk, middels nieuwsbrieven, en via de diverse kerkelijke kanalen. Wie betaalt dit allemaal? De meeste medewerkers zijn vrijwilligers, zij werken van huis uit. Een coördinator als Elisabeth heeft haar baan bij Samen 010. De directie is fulltime in de weer om fondsen, burgerlijke en kerkelijke gemeenten te betrekken op dit en andersoortig werk.
En wat doet Elisabeth? Zij coördineert de werkers in Rotterdam en Capelle aan den IJssel, overlegt over lastige gevallen, over mensen met meer vragen dan er antwoorden zijn, en zij motiveert de betrokkenen dat hier zinvol werk gebeurt. Daartoe is er ook nog eens een speciale app: ‘BEDDERx’, met antwoorden op veel gestelde vragen. Maar de levende stem en bemoediging, die kan niet gemist worden.
Bert Kuipers,
april 2023
Hulp nodig? Of wil je helpen? Ga naar: HipHelpt Rotterdam-Capelle
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer